De huisartsenspoedpost is er alleen voor klachten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. Weet je het niet zeker? Gebruik de app Moet ik naar de dokter? of kijk op thuisarts.nl.
Hier vind je antwoorden op vragen die wij vaak krijgen, van informatie over wachttijden tot advies als je twijfelt of je klachten spoed hebben.
De huisartsenspoedpost is er alleen voor klachten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. Weet je het niet zeker? Gebruik de app Moet ik naar de dokter? of kijk op thuisarts.nl.
Er zijn verschillende situaties waarbij je de huisartsenspoedpost nodig hebt:
In deze gevallen is het belangrijk om snel medische hulp te krijgen. De huisartsenspoedpost is speciaal voor dit soort spoedeisende zorg die niet kan wachten tot de volgende werkdag.
We verwachten van jou dat je respectvol bent naar onze medewerkers en andere patiënten. De huisartsenspoedpost moet een veilige en prettige plek zijn voor iedereen.
We respecteren de privacy van patiënten, bezoekers en medewerkers. Film of fotografeer alleen met toestemming van de betrokkenen. Wil je beelden of geluidsopnamen openbaar maken? Vraag dan vooraf toestemming aan de afdeling communicatie.
Onze instelling is rookvrij. Dit geldt ook voor e-sigaretten. Alcohol en drugs zijn niet toegestaan en je mag hier niet onder invloed zijn.
Gevaarlijke voorwerpen en wapens zijn niet toegestaan. Als je ze bij je hebt, worden ze in beslag genomen.
We gaan respectvol met elkaar om. Agressie, geweld, intimidatie, discriminatie of ongewenst gedrag zijn niet toegestaan. Bij ernstige incidenten, zoals diefstal of vernieling, doen we altijd aangifte bij de politie.
Alleen hulphonden zijn toegestaan op de huisartsenspoedpost.
Als je je niet aan deze regels houdt, nemen we passende maatregelen, zoals een waarschuwing of we vragen je weg te gaan.
Als tijdens het telefoongesprek blijkt dat je naar de huisartsenspoedpost moet komen, krijg je een afspraaktijd door. Als je er bent, meld je jezelf eerst bij de balie zodat we weten dat je er bent. Daarna ga je naar de wachtkamer.
We werken volgens het principe van urgentie: wie heeft het snelste spoedzorg nodig. Dus niet op volgorde van binnenkomst. Het kan zijn dat patiënten, die later binnenkomen toch voorgaan omdat zij klachten hebben die we met meer spoed moeten behandelen. Daardoor kan het voorkomen dat je langer moet wachten.
De afspraak die je van ons krijgt, is daarom meer een richttijd.
Als je geen spoedklacht hebt, maar wel een medische vraag in de avond, nacht of weekend, kun je kijken op thuisarts.nl of gebruik maken van de app Moet ik naar de dokter?. Hier vind je betrouwbare informatie over gezondheidsklachten.
Het kan zijn dat wij niet over jouw meest actuele verzekeringsgegevens beschikken. Neem gerust contact met ons op via ead@hapwb.nl, zodat we jouw gegevens kunnen controleren en het verder kunnen oplossen.
Voor spoedvragen worden altijd kosten in rekening gebracht, ook voor telefonisch advies. Dit geldt voor alle telefoontjes naar de huisartsenspoedpost, zoals in heel Nederland is afgesproken.
De huisartsenspoedpost kan niets veranderen aan de hoogte van je rekening. De tarieven voor zorg worden landelijk vastgesteld.
Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.
Je melding komt binnen bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze neemt binnen vijf werkdagen telefonisch contact met je op om je ervaring te bespreken en af te stemmen wat we voor je kunnen doen. De klachtenfunctionaris zet zich in om je klacht zo goed mogelijk te behandelen. Mogelijk vraagt de klachtenfunctionaris je om ons te machtigen je dossier in te zien, zodat nagekeken kan worden hoe je contact met de huisartsenspoedpost is verlopen en welke zorgverleners daarbij betrokken waren.
De klachtenfunctionaris doet verder onderzoek en bespreekt je ervaring met de manager of teamleider van de huisartsenspoedpost. Dit alles wordt aan je teruggekoppeld, telefonisch of schriftelijk. Indien nodig kan een bemiddelingsgesprek worden georganiseerd tussen jou en de betrokkenen. In elke situatie wordt gekeken wat het best past; we leveren maatwerk.
De klachtenfunctionaris is onafhankelijk, geen medewerker van HAPWB, en is geregistreerd als klachtenfunctionaris bij de VKIG.
Stichting Huisartsenposten West-Brabant werkt bij klachtbehandeling volgens de eisen van de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de zorg (Wkkgz). Dit is vastgelegd in het klachtenreglement HAPWB.
Als je belt met de huisartsenspoedpost, krijg je één van onze medewerkers (triagist) aan de lijn. Met een aantal vragen bepaalt de triagist de mate van spoed van je klacht.
Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies.
Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag van je huisarts? Dan krijg je een afspraak op de huisartsenspoedpost.
Je bent wettelijk verplicht je te identificeren. Dit helpt ook om jouw gegevens goed te registreren voor de declaratie. Zorg daarom dat je altijd je identiteitsbewijs met BSN en je verzekeringspas bij de hand hebt en meeneemt naar de huisartsenspoedpost.
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je de huisartsenpost bellen via KPN Teletolk. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking elkaar bellen via tekst of beeld.
Heb je geen eigen vervoer? Dat is geen reden voor de huisarts om bij jou thuis te komen. Je moet zelf vervoer regelen. Vraag bijvoorbeeld familie, buren, of bel een taxi. De huisarts bepaalt of er medische redenen zijn waarvoor een huisbezoek nodig is.
Nee. Alleen in nood kan de huisarts op de spoedpost een herhaalrecept voorschrijven. Je krijgt dan genoeg medicijnen tot het eerstvolgende spreekuur van je eigen huisarts.
Krijg je medicijnen voorgeschreven na een telefonisch advies, consult of huisbezoek? Dan kun je deze ophalen bij de dienstapotheek. In Breda, Bergen op Zoom en Roosendaal zit de dienstapotheek naast de huisartsenspoedpost.
De huisarts op de spoedpost kan alleen jouw medisch dossier bekijken als je daarvoor toestemming hebt gegeven.
Ja. Alle telefoongesprekken met de huisartsenspoedpost worden opgenomen en veilig bewaard. De opname start zodra de triagist (doktersassistent) opneemt en stopt wanneer het gesprek eindigt. Deze opnames worden gebruikt voor training en kwaliteitsverbetering.
Er zijn strikte regels voor het opnemen en opnieuw beluisteren van gesprekken. Dit is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, en binnen de huisartsenspoedpost gelden strenge afspraken hierover. Jouw opgenomen gesprek is geen onderdeel van je medisch dossier.
Ja, jouw huisarts krijgt de volgende werkdag een bericht over jouw contact met de huisartsenspoedpost.
Je belt als jouw eigen huisarts niet bereikbaar. Dat is tijdens de avond-, nacht- en weekenduren en tijdens feestdagen.
Je belt alleen als het spoed is en jij dringend medisch zorg nodig hebt. Met spoed bedoelen we dat:
Dan kun je bellen met de huisartsenspoedpost.
Niet elke klacht is spoed. Als je een milde klacht hebt, zoals lichte pijn of koorts die je kunt behandelen met een pijnstiller, dan kun je vaak beter wachten tot je huisarts weer bereikbaar is.
Ga naar je eigen huisarts als je bijvoorbeeld:
Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenspoedpost terecht.
Waarom? Als te veel mensen in de avond, nacht of weekend bellen voor milde klachten, raken de telefoonlijnen overbelast. Dit betekent dat mensen met échte spoed langer in de wacht staan. Door bij milde klachten niet naar de huisartsenspoedpost te bellen, help je anderen die dringend zorg nodig hebben sneller.