Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Hoe gebruiken we jouw medische gegevens?

Op deze pagina lees je wat er gebeurt met je medische gegevens wanneer je contact hebt met de huisartsenspoedpost. We leggen uit hoe zorgverleners je gegevens kunnen inzien en hoe je toestemming kunt geven voor het delen van je medische informatie via het Landelijk Schakelpunt (LSP). 

Wat gebeurt er met je gegevens na contact met de spoedpost? 

Na je contact met de spoedpost registreren we je medische hulpvraag in ons systeem. Na de dienst sturen we een bericht naar jouw huisarts, zodat die weet wat er is gebeurd. Dit verslag wordt toegevoegd aan je medisch dossier bij je huisarts. Ook worden alle telefoongesprekken met de spoedpost opgenomen voor kwaliteitsdoeleinden. 

Kunnen zorgverleners je medische gegevens bekijken? 

Als je plotseling naar de spoedpost moet, kan het belangrijk zijn dat de huisarts daar toegang heeft tot je medische gegevens. Dat kunnen gegevens zijn die je huisarts of apotheker heeft, zoals informatie over je gezondheid en de medicijnen die je gebruikt. Dit kan alleen als jij toestemming hebt gegeven aan je huisarts en apotheker om deze gegevens te delen. Je kunt meer lezen en toestemming geven via volgjezorg.nl 

Hoe kunnen zorgverleners je gegevens inzien? 

Jouw huisarts en apotheek kunnen hun computer verbinden met het Landelijk Schakelpunt (LSP). Dit is een veilig systeem waarmee zorgverleners belangrijke medische gegevens kunnen delen. Als een andere arts of apotheek je gegevens nodig heeft, kan deze via het LSP de gegevens inzien met een beveiligde pas en wachtwoord. 

Welke medische gegevens kunnen zorgverleners via het LSP zien? 

Zorgverleners kunnen via het LSP alleen je belangrijkste medische gegevens bekijken, zoals: 

• Je naam, adres en leeftijd 

 • Gegevens over je gezondheid 

• Informatie over je laatste bezoeken aan de huisarts

• Informatie over allergieën 

• Medicijnen die je hebt gekregen van de apotheek 

• Overgevoeligheid voor bepaalde medicijnen 

Hoe geef je toestemming om je gegevens te delen via het LSP? 

Je kunt op 3 manieren toestemming geven om je medische gegevens te delen via het LSP: 

1.
Zeg tegen je huisarts en apotheek dat je het goed vindt dat ze je medische gegevens delen. 

2.
Vul het toestemmingsformulier in de folder in en geef deze aan je huisarts en apotheek. 

3.
Geef toestemming via volgjezorg.nl

Veelgestelde vragen

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.

Praktische vragen

Waarom moet ik eerst bellen voordat ik naar huisartsenspoedpost mag?

Als je belt met de huisartsenspoedpost, krijg je één van onze medewerkers (triagist) aan de lijn. Met een aantal vragen bepaalt de triagist de mate van spoed van je klacht.

Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies.

Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag van je huisarts? Dan krijg je een afspraak op de huisartsenspoedpost.

Waarom moet ik mij identificeren bij een bezoek aan de huisartsenspoedpost?

Je bent wettelijk verplicht je te identificeren. Dit helpt ook om jouw gegevens goed te registreren voor de declaratie. Zorg daarom dat je altijd je identiteitsbewijs met BSN en je verzekeringspas bij de hand hebt en meeneemt naar de huisartsenspoedpost.

Ik ben doof of slechthorend. Hoe kan ik het beste contact opnemen?

Ben je doof of slechthorend? Dan kun je de huisartsenpost bellen via KPN Teletolk. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking elkaar bellen via tekst of beeld.

Ik heb geen vervoer naar de huisartsenpost. Kan de huisarts naar mij toe komen?

Heb je geen eigen vervoer? Dat is geen reden voor de huisarts om bij jou thuis te komen. Je moet zelf vervoer regelen. Vraag bijvoorbeeld familie, buren, of bel een taxi. De huisarts bepaalt of er medische redenen zijn waarvoor een huisbezoek nodig is.

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik via de huisartsenspoedpost een herhaalrecept krijgen?

Nee. Alleen in nood kan de huisarts op de spoedpost een herhaalrecept voorschrijven. Je krijgt dan genoeg medicijnen tot het eerstvolgende spreekuur van je eigen huisarts.

Is er een apotheek bij de huisartsenspoedpost?

Krijg je medicijnen voorgeschreven na een telefonisch advies, consult of huisbezoek? Dan kun je deze ophalen bij de dienstapotheek. In Breda, Bergen op Zoom en Roosendaal zit de dienstapotheek naast de huisartsenspoedpost.

Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de huisartsenspoedpost?

De huisarts op de spoedpost kan alleen jouw medisch dossier bekijken als je daarvoor toestemming hebt gegeven.

Neemt de huisartsenspoedpost telefoongesprekken op?

Ja. Alle telefoongesprekken met de huisartsenspoedpost worden opgenomen en veilig bewaard. De opname start zodra de triagist (doktersassistent) opneemt en stopt wanneer het gesprek eindigt. Deze opnames worden gebruikt voor training en kwaliteitsverbetering.

Er zijn strikte regels voor het opnemen en opnieuw beluisteren van gesprekken. Dit is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, en binnen de huisartsenspoedpost gelden strenge afspraken hierover. Jouw opgenomen gesprek is geen onderdeel van je medisch dossier.

Krijgt mijn eigen huisarts informatie na mijn bezoek aan de huisartsenspoedpost?

Ja, jouw huisarts krijgt de volgende werkdag een bericht over jouw contact met de huisartsenspoedpost.

Wanneer bel ik de huisartsenspoedpost?

Je belt als jouw eigen huisarts niet bereikbaar. Dat is tijdens de avond-, nacht- en weekenduren en tijdens feestdagen.

Je belt alleen als het spoed is en jij dringend medisch zorg nodig hebt. Met spoed bedoelen we dat:

  • De klachten zijn afgelopen uur ontstaan
  • De klachten worden steeds erger
  • De pijn is onverdraagbaar

Dan kun je bellen met de huisartsenspoedpost.

Wanneer bel ik de huisartsenspoedpost niet?

Niet elke klacht is spoed. Als je een milde klacht hebt, zoals lichte pijn of koorts die je kunt behandelen met een pijnstiller, dan kun je vaak beter wachten tot je huisarts weer bereikbaar is. 

Ga naar je eigen huisarts als je bijvoorbeeld:

  • Klachten hebt waarmee je al langer rondloopt
  • Klachten hebt die op dat moment hinderlijk zijn
  • Huidklachten hebt en wilt weten wat het is.

Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenspoedpost terecht.

Waarom? Als te veel mensen in de avond, nacht of weekend bellen voor milde klachten, raken de telefoonlijnen overbelast. Dit betekent dat mensen met échte spoed langer in de wacht staan. Door bij milde klachten niet naar de huisartsenspoedpost te bellen, help je anderen die dringend zorg nodig hebben sneller.

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.