Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Deel je ervaringen

Wij proberen je zo goed mogelijk te helpen. Ben je ontevreden, heb je een klacht of juist een positieve ervaring? Vertel het ons. Dit helpt ons om onze zorg te verbeteren.

Vul het tevredenheidsonderzoek in

Je mening is belangrijk voor ons. Door deel te nemen aan ons patiënttevredenheidsonderzoek help je ons de kwaliteit van onze zorg te verbeteren. Het invullen duurt slechts enkele minuten en je antwoorden worden vertrouwelijk behandeld.

Geef een compliment

Heb je een positieve ervaring gehad met onze huisartsenspoedpost?
Laat het ons weten. Je complimenten motiveren ons.

Dien een klacht in

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier. Vul het formulier zo volledig mogelijk in, met informatie over de datum en tijdstip van je contact en een beschrijving van je ervaring.

Hoe werkt de huisartsenspoedpost?

Veelgestelde vragen

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.

Mijn bezoek

Ben ik meteen aan de beurt als ik op afspraak binnenkom?

Als tijdens het telefoongesprek blijkt dat je naar de huisartsenspoedpost moet komen, krijg je een afspraaktijd door. Als je er bent, meld je jezelf eerst bij de balie zodat we weten dat je er bent. Daarna ga je naar de wachtkamer.

We werken volgens het principe van urgentie: wie heeft het snelste spoedzorg nodig. Dus niet op volgorde van binnenkomst. Het kan zijn dat patiënten, die later binnenkomen toch voorgaan omdat zij klachten hebben die we met meer spoed moeten behandelen. Daardoor kan het voorkomen dat je langer moet wachten.

De afspraak die je van ons krijgt, is daarom meer een richttijd.

Wat als het geen spoed is, maar je hebt wel een medische vraag?

Als je geen spoedklacht hebt, maar wel een medische vraag in de avond, nacht of weekend, kun je kijken op thuisarts.nl of gebruik maken van de app Moet ik naar de dokter?. Hier vind je betrouwbare informatie over gezondheidsklachten.

Ik ben verzekerd, maar ik heb toch een rekening ontvangen. Hoe kan dat?

Het kan zijn dat wij niet over jouw meest actuele verzekeringsgegevens beschikken. Neem gerust contact met ons op via ead@hapwb.nl, zodat we jouw gegevens kunnen controleren en het verder kunnen oplossen.

Ik heb alleen maar gebeld en heb geen zorg gekregen, waarom krijg ik toch een rekening?

Voor spoedvragen worden altijd kosten in rekening gebracht, ook voor telefonisch advies. Dit geldt voor alle telefoontjes naar de huisartsenspoedpost, zoals in heel Nederland is afgesproken.

Ik ben het niet eens met de hoogte van mijn rekening. Wat kan ik doen?

De huisartsenspoedpost kan niets veranderen aan de hoogte van je rekening. De tarieven voor zorg worden landelijk vastgesteld.

Hoe dien ik een klacht in?

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.

Wat gebeurt er met mijn klacht?

Je melding komt binnen bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze neemt binnen vijf werkdagen telefonisch contact met je op om je ervaring te bespreken en af te stemmen wat we voor je kunnen doen. De klachtenfunctionaris zet zich in om je klacht zo goed mogelijk te behandelen. Mogelijk vraagt de klachtenfunctionaris je om ons te machtigen je dossier in te zien, zodat nagekeken kan worden hoe je contact met de huisartsenspoedpost is verlopen en welke zorgverleners daarbij betrokken waren. 

De klachtenfunctionaris doet verder onderzoek en bespreekt je ervaring met de manager of teamleider van de huisartsenspoedpost. Dit alles wordt aan je teruggekoppeld, telefonisch of schriftelijk. Indien nodig kan een bemiddelingsgesprek worden georganiseerd tussen jou en de betrokkenen. In elke situatie wordt gekeken wat het best past; we leveren maatwerk. 

De klachtenfunctionaris is onafhankelijk, geen medewerker van HAPWB, en is geregistreerd als klachtenfunctionaris bij de VKIG.

Stichting Huisartsenposten West-Brabant werkt bij klachtbehandeling volgens de eisen van de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de zorg (Wkkgz). Dit is vastgelegd in het klachtenreglement HAPWB.

Praktische vragen

Waarom moet ik eerst bellen voordat ik naar huisartsenspoedpost mag?

Als je belt met de huisartsenspoedpost, krijg je één van onze medewerkers (triagist) aan de lijn. Met een aantal vragen bepaalt de triagist de mate van spoed van je klacht.

Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies.

Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag van je huisarts? Dan krijg je een afspraak op de huisartsenspoedpost.

Waarom moet ik mij identificeren bij een bezoek aan de huisartsenspoedpost?

Je bent wettelijk verplicht je te identificeren. Dit helpt ook om jouw gegevens goed te registreren voor de declaratie. Zorg daarom dat je altijd je identiteitsbewijs met BSN en je verzekeringspas bij de hand hebt en meeneemt naar de huisartsenspoedpost.

Ik ben doof of slechthorend. Hoe kan ik het beste contact opnemen?

Ben je doof of slechthorend? Dan kun je de huisartsenpost bellen via KPN Teletolk. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking elkaar bellen via tekst of beeld.

Ik heb geen vervoer naar de huisartsenpost. Kan de huisarts naar mij toe komen?

Heb je geen eigen vervoer? Dat is geen reden voor de huisarts om bij jou thuis te komen. Je moet zelf vervoer regelen. Vraag bijvoorbeeld familie, buren, of bel een taxi. De huisarts bepaalt of er medische redenen zijn waarvoor een huisbezoek nodig is.

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik via de huisartsenspoedpost een herhaalrecept krijgen?

Nee. Alleen in nood kan de huisarts op de spoedpost een herhaalrecept voorschrijven. Je krijgt dan genoeg medicijnen tot het eerstvolgende spreekuur van je eigen huisarts.

Is er een apotheek bij de huisartsenspoedpost?

Krijg je medicijnen voorgeschreven na een telefonisch advies, consult of huisbezoek? Dan kun je deze ophalen bij de dienstapotheek. In Breda, Bergen op Zoom en Roosendaal zit de dienstapotheek naast de huisartsenspoedpost.

Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de huisartsenspoedpost?

De huisarts op de spoedpost kan alleen jouw medisch dossier bekijken als je daarvoor toestemming hebt gegeven.

Neemt de huisartsenspoedpost telefoongesprekken op?

Ja. Alle telefoongesprekken met de huisartsenspoedpost worden opgenomen en veilig bewaard. De opname start zodra de triagist (doktersassistent) opneemt en stopt wanneer het gesprek eindigt. Deze opnames worden gebruikt voor training en kwaliteitsverbetering.

Er zijn strikte regels voor het opnemen en opnieuw beluisteren van gesprekken. Dit is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, en binnen de huisartsenspoedpost gelden strenge afspraken hierover. Jouw opgenomen gesprek is geen onderdeel van je medisch dossier.

Krijgt mijn eigen huisarts informatie na mijn bezoek aan de huisartsenspoedpost?

Ja, jouw huisarts krijgt de volgende werkdag een bericht over jouw contact met de huisartsenspoedpost.

Wanneer bel ik de huisartsenspoedpost?

Je belt als jouw eigen huisarts niet bereikbaar. Dat is tijdens de avond-, nacht- en weekenduren en tijdens feestdagen.

Je belt alleen als het spoed is en jij dringend medisch zorg nodig hebt. Met spoed bedoelen we dat:

  • De klachten zijn afgelopen uur ontstaan
  • De klachten worden steeds erger
  • De pijn is onverdraagbaar

Dan kun je bellen met de huisartsenspoedpost.

Wanneer bel ik de huisartsenspoedpost niet?

Niet elke klacht is spoed. Als je een milde klacht hebt, zoals lichte pijn of koorts die je kunt behandelen met een pijnstiller, dan kun je vaak beter wachten tot je huisarts weer bereikbaar is. 

Ga naar je eigen huisarts als je bijvoorbeeld:

  • Klachten hebt waarmee je al langer rondloopt
  • Klachten hebt die op dat moment hinderlijk zijn
  • Huidklachten hebt en wilt weten wat het is.

Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenspoedpost terecht.

Waarom? Als te veel mensen in de avond, nacht of weekend bellen voor milde klachten, raken de telefoonlijnen overbelast. Dit betekent dat mensen met échte spoed langer in de wacht staan. Door bij milde klachten niet naar de huisartsenspoedpost te bellen, help je anderen die dringend zorg nodig hebben sneller.

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.