Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Afspraak maken

De huisartsenspoedpost is er voor dringende, maar niet levensbedreigende klachten buiten de openingstijden van jouw eigen huisarts.

Openingstijden

Tijdens werkdagen
17.00 uur tot 08.00 uur de volgende ochtend

Weekenden en feestdagen
24 uur per dag

Hoe maak je een afspraak?

Stap 1
Vul de vragenlijst in

Op de homepage van onze website vind je een vragenlijst over je klachten. Door deze in te vullen, help je om een goede inschatting van je situatie te maken. Dit heet triage.

Stap 2
Spoed? Bel de huisartsenspoedpost

Komt uit de vragenlijst dat je klachten spoed hebben? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij werken namelijk alleen op afspraak. Zorg dat je de volgende informatie bij de hand hebt:

Phone

De triagist aan de telefoon stelt je enkele vragen en geeft een advies:

• Een afspraak maken bij de huisartsenspoedpost.

• Het inschakelen van een huisartsenbezoek.

• Advies om je klachten in de gaten te houden tot je eigen huisarts beschikbaar is.

Stap 3
Volg het advies van de triagist op

Wordt er een afspraak voor je gemaakt? Kom dan naar de afgesproken locatie. Neem je legitimatie, verzekeringsgegevens en eventuele medicatielijst mee.

Hoe werkt de huisartsenspoedpost?

Veelgestelde vragen

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.

Mijn bezoek

Ben ik meteen aan de beurt als ik op afspraak binnenkom?

Als tijdens het telefoongesprek blijkt dat je naar de huisartsenspoedpost moet komen, krijg je een afspraaktijd door. Als je er bent, meld je jezelf eerst bij de balie zodat we weten dat je er bent. Daarna ga je naar de wachtkamer.

We werken volgens het principe van urgentie: wie heeft het snelste spoedzorg nodig. Dus niet op volgorde van binnenkomst. Het kan zijn dat patiënten, die later binnenkomen toch voorgaan omdat zij klachten hebben die we met meer spoed moeten behandelen. Daardoor kan het voorkomen dat je langer moet wachten.

De afspraak die je van ons krijgt, is daarom meer een richttijd.

Wat als het geen spoed is, maar je hebt wel een medische vraag?

Als je geen spoedklacht hebt, maar wel een medische vraag in de avond, nacht of weekend, kun je kijken op thuisarts.nl of gebruik maken van de app Moet ik naar de dokter?. Hier vind je betrouwbare informatie over gezondheidsklachten.

Ik ben verzekerd, maar ik heb toch een rekening ontvangen. Hoe kan dat?

Het kan zijn dat wij niet over jouw meest actuele verzekeringsgegevens beschikken. Neem gerust contact met ons op via ead@hapwb.nl, zodat we jouw gegevens kunnen controleren en het verder kunnen oplossen.

Ik heb alleen maar gebeld en heb geen zorg gekregen, waarom krijg ik toch een rekening?

Voor spoedvragen worden altijd kosten in rekening gebracht, ook voor telefonisch advies. Dit geldt voor alle telefoontjes naar de huisartsenspoedpost, zoals in heel Nederland is afgesproken.

Ik ben het niet eens met de hoogte van mijn rekening. Wat kan ik doen?

De huisartsenspoedpost kan niets veranderen aan de hoogte van je rekening. De tarieven voor zorg worden landelijk vastgesteld.

Hoe dien ik een klacht in?

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.

Wat gebeurt er met mijn klacht?

Je melding komt binnen bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze neemt binnen vijf werkdagen telefonisch contact met je op om je ervaring te bespreken en af te stemmen wat we voor je kunnen doen. De klachtenfunctionaris zet zich in om je klacht zo goed mogelijk te behandelen. Mogelijk vraagt de klachtenfunctionaris je om ons te machtigen je dossier in te zien, zodat nagekeken kan worden hoe je contact met de huisartsenspoedpost is verlopen en welke zorgverleners daarbij betrokken waren. 

De klachtenfunctionaris doet verder onderzoek en bespreekt je ervaring met de manager of teamleider van de huisartsenspoedpost. Dit alles wordt aan je teruggekoppeld, telefonisch of schriftelijk. Indien nodig kan een bemiddelingsgesprek worden georganiseerd tussen jou en de betrokkenen. In elke situatie wordt gekeken wat het best past; we leveren maatwerk. 

De klachtenfunctionaris is onafhankelijk, geen medewerker van HAPWB, en is geregistreerd als klachtenfunctionaris bij de VKIG.

Stichting Huisartsenposten West-Brabant werkt bij klachtbehandeling volgens de eisen van de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de zorg (Wkkgz). Dit is vastgelegd in het klachtenreglement HAPWB.

Ben je ontevreden over onze zorg? We nemen je zorgen serieus en willen samen naar een oplossing zoeken. Je kunt je klacht direct bespreken met de medewerker of huisarts van de huisartsenspoedpost. Als dit niet mogelijk is, kun je je klacht kenbaar maken via ons online klachtenformulier.